Friday, June 12, 2015

koodaus kannattaa!

Pari kuukautta sitten mun äiti mainitsi mulle, että kesällä olisi tulossa koodileiri tytöille nimittäin Code Camp for Girls. Kävin silloin lukemassa tuon sivun ja päätin ettei kiinnosta, kun en halua mennä yksin ja en tietänyt ketä pyytäisin mukaan. Äitini sitten ehdotteli muutamia kavereitani ja minä totesin, että ei ne kumminkaan tule ja annetaan olla. Ehkä viikko sen jälkeen äitini kysyi uudestaan ja ehdotti taas kaveria. Kysyin sitten kaveriani mukaan ja hän suostui. Minua todella kiinnosti tämä koodausleiri. Teimme molemmat hakemukset leirille ja sitten odotimme vastausta.



Yksi päivä odotellessani bussia päivitin sähköpostini puhelimessani ajan kuluksi, jos vaikkapa jotain uutta olisi tullut. Siellä sitten olikin sähköposti Franticilta, että olin päässyt mukaan leirille. En yhtään tiennyt milloin vastaus tulisi, joten en sitä osannut odottaa, mutta oli positiivinen yllätys mun päivään. Laitoin äidilleni ja kaverilleni viestiä siitä että olin päässyt mukaan. Kaverini vastasi minulle melkein heti, ettei hän päässyt. Se oli tietysti mullekin pettymys, kun en yksin sinne halunnut mennä. Ja en muuten todellakaan kadu leirille yksin menoa hetkeäkään, koska sain sieltä uusia kavereita tosi helposti. Leiri alkoi sitten lähestyä, kunnes tajusin että meijän joukkueen turnausmatka ja leiri menee päivän päällekkäin, eli missaisin ensimmäisen päivän. Laitoimme heille sähköpostia ja onnekseni päivän poissaolo ei haitannut. Multa jäi siis väliin maanantain 8.6.

Tiistaina minua oli pyydetty tulemaan paikalle hieman aiemmin jotta voisimme käydä läpi maanantaina läpi käydyn materiaalin, kävimme noin 4 tunnin asiat läpi 45 minuutissa. Materiaaliin kuului mm. esitys siitä mitä ohjelmointi on sekä mitä esim nettisivujen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon, mitä suunnittelija tekee, ja mitä kannattaa pitää mielessä luodessa nettisivuja.

Tiistaina aloitimme HTML:n ja CSS:n perusteet ja aloitimme nettisivujen koodauksen. Minua turhautti aluksi, kun nettisivuni eivät yhtään näyttäneet siltä miltä halusin niiden näyttävän ja ne olivat yksinkertaisesti rumat. Mutta mitä enemmän siellä olimme, sitä enemmän saimme vinkkejä ja apuja niiden tekoon ja sivut alko näyttää mun laisilta. Selvisin aika pitkälti annetuilla ohjeilla, mutta hienoimpiin efekteihin tarvitsin hieman apua. 

Keskiviikkona meille tuli puhumaan Tiina Zilliacus siitä minkälaista on pitää omaa pelifirmaa ja miten alalle päätyi. Oli hienoa kuulla miten asiat tollasessa firmassa toimii ja mitä esim pitää ottaa huomioon siinä työssä. Peliala ei sinänsä minua kiinnostaa, mutta mitä hän kertoi oli todella informatiivistä ja hyödyllistä. Jatkoimme keskiviikkona myös sivujamme ja aloin olla tyytyväinen siihen mitä olin saanut aikaan. 

Torstaina saimme kuulla Juhani Mykkäseltä, että miksi koodaus kannattaa. Se oli mulle ainakin silmiä avaava presentaatio, sillä huomasin että nykymaailmassa käytetään yhä enemmän koodausta asioihin jossa emme edes arvaisi sen vaikuttavan. Tulevaisuudessa sitä tullaan käyttämään vielä enemmän. Presentaatio myös vakuutti mut siitä että koodaus oikeasti kannattaa ottaa haltuun, niinkun sen oli tarkotuskin. Teimme vielä sivuihimme viimeiset isommat muutokset ja sain omani lähes valmiiksi.

Tänä aamuna vielä viimeistelimme sivumme ja tutkimme netistä lisää koodaus ohjeita, jotta saisimme vielä enemmän persoonallisuutta sivuihimme. Iltapäivästä kaikkien sivut esiteltiin ja käytiin läpi. Meitä oli leirillä 18 tyttöä ja jokaisen sivut oli mun mielestä todella hienot ja persoonalliset ja vaikkei kaikkien sivujen aiheet minua kiinnostaneet, niin keskityin katsomaan sivuja koodauksen enkä sisällön kannalta. Me sitten siiryttiin Franticin toimistolle sen jälkeen ja oli muuten tosi rennon ja kivan näköiset tilat. Otimme yhteiskuvan ja saimme herkkuja ja diplomit. Siihen loppu sitten se leiri, muttei yhteydenpito. 

Tästä kuvasta tuli muuten mieleen se prosessi miten tehtiin ne sivut. Tosi paljon pieniä osia joista sitten tuli yhtä. Tosin me itte päätettiin osat ja nettisivuthan ei välttämättä koskaan tuu kokonaan valmiiksi, mutta tuo kamera joo.

Mä tein siis blogistani ns. mainossivun ja nyt olen sitä mieltä että tämä blogini on ruma tohon verrattuna. Otin teille screenshotit sivuistani jotta saisitte nähdä ne, sillä ne ei ole netissä nähtävissä. Tosiaan noi sivut on alotettu täysin nollasta ja mä oon super tyytyväinen noihin, vaikka parannuksen varaa löytyy myös.

(sivut ovat netissä vain hetken!)








Eli mä tein siis kolme sivua: etusivun, ota yhteyttä sivun ja linkit kaikkiin mun olemassa oleviin postauksiin.

Tää leiri oli mulle ainakin tosi hyödyllinen, mulla oli hauskaa ja menisin uudestaan jos voisin! Mä oon menossa vasta lukioon ja en ole yhtään tietonen siitä mitä haluan mun tulevaisuudelta. En ollenkaan tiedä onko tästä mulle ammatiksi mutta vahva vaihtoehto se on. Sen ainakin huomasin, että koodaus tuntu mulle tosi luontevalta varsinkin kun alko ymmärtämään mitä mitkäkin koodin pätkät tekee. Aijon 100% varmuudella jatkaa itse koodauksen opettelemista netistä, sillä mitä me opeteltiin leirillä oli alkeita ja koodeilla pystyy tekemään vaikka mitä vielä enemmän.

Kaikki ohjaajat siellä oli tosi mukavia, autto aktiivisesti ja yritti parhaansa mukaan ymmärtää mitä me niihin meijän sivuihin haluttas. Kannustuskin oli aivan mahtavaa, et jos ekalla kerralla ei menny niinkun piti, niin uutta yritystä koko ajan.

Sain noin kuusi uutta kaveria sieltä (Tuuli, Maria, Ida, kaksi Ellaa ja Nella) ja toivon että me pidetään yhteyttä. Tuulilla ja toisella Ellalla on muuten myös blogit joihin pääse noista linkeistä!

Eli tämän koko postauksen pointtina oli kertoo teille mun aivan mahtavasta ja avartavasta viikosta. Vielä tosi iso kiitos Franticille siitä että mä pääsin mukaan leirille ja että siellä loppujen lopuks oli tosi hauskaa vaikka aluksi harmitti että yksin sinne olin tulossa. Mullei kovinkaan paljoo aiheeseen liittyviä kuvia ole mutta Pexels sivuilta oon noi kuvat ottanu ja sieltä saa kuvia käyttää vapaasti vaikka omilla sivuilla. Kuvia sieltä leiriltä löytyy muutama Franticin Instagramista @franticcom!


2 comments:

  1. Jeee Lottaa ihana postaus ihanasta leiristä! Oli tosi mukava tutustuu ja ois tosiaan siistii pitää yhteyt tulevaisuudeski :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eikä kiitos paljon, ja joo todellakin!! :)

      Delete

© Lotta // happimess. 2015

e